lördag 19 februari 2011

Kaos.. under kontroll??

Mina tankar far åt alla håll och jag har svårt att samla dem...

Mötet i torsdags var utmattande men jag hoppas att de inblandade som befann sig där inser allvaret i vår situation. I diskussionen vände jag mig till socialchefen och frågade honom rakt ut om han skulle tro mig om jag kommit till honom med mitt ärende utan att han träffat alla våra "experter" och hört deras inblandning och syn på vår situation. Han erkände att han nog tyvärr hade uppfattat det så som jag anklagade honom för att han troligen skulle reagera, med skepsis.
Han hade säkert trott att jag var en gnällig, hysterisk mamma som hade det jobbigt med sonen och var ute efter att någon annan skulle ta hand om problemet (min uppfattning)... Det är tragiskt när de som har sån stor inverkan i våra liv har svårt att se och ta till sig det vi säger. Min verklighet är en verklighet men många har svårt att tro mig när jag berättar.

Det blev lite "aha-upplevelser" mellan de olika personerna också... när jag berättade hur polis och åklagare t ex behandlar besöksförbud så sa en instans att så kunde det inte vara, det måste vara fel och det går säkert att ändra så vittnade en annan instans om att det är precis SÅ det är och det är inga misstag som begåtts och absolut inte från min sida... när jag berättade om om att inte kunna hämta ut mediciner sa en instans att så ska det ju självklart inte vara och måste vara nån liten miss någonstans. HA! Då vittnade nästa instans om att de varje vecka möter föräldrar som inte har råd att hämta ut mediciner till barnen...
Så fortsatte mötet och till slut insåg alla inblandade att min verkligenhetsbeskivning var en verklighet som varken var överdriven eller något jag själv kunnat eller kan påverka, den ena lagen tar ut den andra och jag och sonen hamnar utanför.

Den störta orättvisan som jag känner är att sonen pga sina diagnoser och svårigheter har det svårt i skola och samhälle då man jämför med barn utan dessa problem, men han har även inom diagnoslandet en orättvisa gentemot andra barn med diagnoser för hans mamma är sjuk och fattig. De bidrag och ersättningar han har rätt till från samhällets sida och genom barnförsäkringar som jag betalt sedan han föddes tillkommer inte honom och underlättar inte hans liv så som de är tänkta att göra, dessa ersättningar går till hyra och mat eftersom jag inte kan arbeta.

Nog om det.. det är snurrigt som sagt.. tankarna far. Jag har i alla fall nya möten inbokade med en massa personen som vill titta på vår situation och se hur de kan försöka underlätta systemet och livet för oss... Av erfarenhet vet jag tyvärr att ett inbokat möte inte per automatik innebär den hjälp man behöver så jag har förhoppningar om ändringar men vågar inte slappna av.

På måndag är det vårdnadstvist... Life´s a bitch, and this bitch bits back! ;)
Det är tur att jag är så jävla envis för jag vägrar låta allt vara förjäves.

B abe
I n
T otal
C ontrol of
H erself

P.S.. tack alla ni som tittar in och ni som lämnar kommentarer... jag behöver er! :) D.S

4 kommentarer:

  1. Nej du har helt rätt, det är nog inte många som fattar att det faktiskt är som vi "gnäller" om! De skulle behöva byta med oss en vecka för att fatta hälften av vad vi säger och ändå inte begripa hälften av den oro, vånda och maktlöshet man känner inför myndigheternas flathet med hänvisning till lagar som inte fungerar i praktiken. Bara för att de finns där innebär ju inte per automatik att de fingerar.
    Skönt iallafall att några fick en AHA-upplevelese och att du fick en liten bekräftelse på att du inte bara är en gnällig och hysterisk mamma...
    JAg tror många gånger att vi avfärdas som sådana när vi inte har "bevis" att slänga fram. Jag har många gånger tänkt att det är märkligt att det behövs flera års forskning för att komma fram till saker som jag själv kan räkna ut med rent sunt förnuft. Men det har de väl myndighetsutövat bort många som sitter där och pöser med löner som för en annan är ofattbara och förmåner som man bara kan drömma om i våran sits.
    Oj då, det blev långt och argt...
    Vad jag egentligen ville säga var ju att det du skriver är fruktansvärt att man ska behöva uppleva, att bli misstrodd och avfärdad och kränkt när man inte blir trodd.
    Jag ska hålla tummarna för att det ska hända något bra, att du ska få mer stöd och hjälp.
    Och att någon lyssnar och förstår, så det går in!
    Många styrkekramar till dig och hoppas att det går bra med vårdnadstvisten.
    Kram kram//Lena

    SvaraRadera
  2. Tack för dina ord Lena...

    Det är just det, att jag som mamma inte ses som expert på min son och mitt liv utan att vi bollas mellan instanser och läkare och inte förrän de möts inser de att det de hört från mig konstigt nog faktiskt är SANT!!! Bedrövligt att mitt ord ifrågasätts av dem som ska arbeta för oss, inte mot oss...

    Tack för strykekramarna, jag behöver en massa inför måndagen.. :)
    Själv skickar jag "vilokramar" din väg.. ;)

    kram kram
    Anna

    SvaraRadera
  3. usch vilken jobbig vardag du lever i! Jag hoppas att du och din son går starkare ur detta!

    Ta hand om dig och hoppas att allting löser sig.

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Tack för kramar och ord.. de stärker, får en att orka vidare. Jag finner styrka i att läsa era ord, hoppas ni finner lite i mina... :)

    Kramar tillbaka

    SvaraRadera